بررسي بازي Sleeping Dogs

بررسي بازي Sleeping Dogs

بررسي بازي Sleeping Dogs

بازي Sleeping Dog كه از خاكستر True Crime : Hong Kong برخواست با حضور خود در سبك Open World كه مورد علاقه ي بسياري از بازي بازهاست به دنبال رقابتي نفس گير با عناوين مطرح اين سبك دارد . البته اين بازي از تعداد زيادي بازي ديگر به نوعي كپي شده است و با كنار هم قرار دادن عناصر محبوب آن ها در كنار يكديگر ، عنواني درخور توجه شده است .
بازيي كه در ابتدا قرار بود Activision آن را منتشر كند تا مرز سقوط رفت ، Square Enix آن را خريد و پس از مدتي با انتشار تصاوير و تريلرها و همچنين تغيير نام آن ، همه را غافلگير كرد . بازي توسط استوديوي United Front Games كه از اعضاي سابق استوديوهاي بزرگي همچون EA Black Box , Rockstar Vancouver , Radical Entertainment و Volition ساخته شده است .

بررسي بازي Sleeping Dogs

نام بازی : Sleeping Dogs
سازنده : United Front Games
ناشر : Square Enix
سبک : Open World
درجه سنی : + 18
پلتفرم : PC , PS3 , Xbox 360

بررسي بازي Sleeping Dogs

داستان بازی
Wei Shen که متولد هنگ کنک و بزرگ شده ی ایالات متحده است پس از سال ها به زادگاهش برگشته تا در پی انتقام باشد . او که افسر پلیس بوده به محض ورود به هنگ کنک داوطلب نفوذ در باند بزرگ Sun On Yee می شود تا هم انتقامش را گرفته و هم آن را از درون نابود سازد . در این راه ابتدا از طریق یکی از دوستان قدیمی خود Jakie Mah که به عنوان یکی از اعضای این باند است وارد می شود و پس از انجام ماموریت های مختلف خود را به سطوح بالاتر می رساند . او با استفاده از راهنمايي هاي Thomas Pendrew كه افسر مافوقش هست مراحل بازي را پشت سر ميگذارد تا جايي كه به رئيس اين باند يعني Uncle Po نزديك و به يكي از افراد مورد اعتمادش تبديل مي شود .

بررسي بازي Sleeping Dogs

گیم پلی
بازی های Open World معمولا دارای گیم پلی متفاوت و بزرگ تری نسبت به سایر سبک ها می باشند که بیان کردن تمام نکات موجود در آن کاری دشوار است . به همین منظور به تعدادی از مسائل مهم موجود در آن می پردازیم .
در بازی Sleeping Dogs‌شاهد 2 نوع ماموریت می باشیم که مانند دیگر عناوین به دو دسته ی ماموریت های اصلی و فرعی تقسیم بندی می شوند . ماموریت های اصلی هم در کل به دو گروه ماموریت های پلیسی و ماموریت های تبهکارانه تقسیم می شوند . از آن جایی که Wei به عنوان پلیس مخفی فعالیت می کند باید نظر هر دو گروه را به خود جلب کند و باید این دو حالت را به موازات یکدیگر به سرانجام برساند .
اما ماموریت های فرعی که تعدادشان واقعا زیاد هست شامل کمک به مردم ،‌ تعقیب و گریز ، باج گرفتن از تجار ، دزدیدن ماشین و … می باشند .
با انجام هریک از ماموریت ها Level شخصیت افزایش پیدا می کند که با افزایش هر درجه ی آن شاهد ارتقاء هایی در شخصیت خواهیم بود . این ارتقاء ها که شامل حرکات جدید رزمی و یا کنترل بهتر اتومبیل و دقت در تیراندازی می باشد در طول بازی تاثیر اندکی دارند چرا که بدون آن هم قابلیت انجام کارهای مختلف را خواهید داشت . البته با انجام ماموريت هاي فرعي چهره ي خود را بين مردم شهر محبوب تر خواهيد كرد كه با استفاده از اين محبوبيت ميتوانيد در خريد از مغازه هاي بسيار زيادي كه در شهر وجود دارد تخفيف بگيريد .

بررسي بازي Sleeping Dogs

ماموريت هاي بازي اكثرا با استفاده از حركات رزمي و سلاح سرد به پيش مي رود كه يكي از دلايل جذاب بودن بازي هم مي باشد . البته مراحل تعقيب و گريز ، جاسوسي و البته درگيري هايي با سلاح گرم هم باعث متنوع شدن مراحل شده و آن را از حالت يكنواخت بودن بيرون آورده است .
تعقيب و گريزهايي هم كه با پاي پياده صورت ميگيرد جذابت خاصي دارد طوري كه با اسفاده از عناصر مختلف ورزش پاركور شاهد حركات جالب و مهيجي در اين قسمت مي باشيم . اين بخش شايد به خوبي حركات Assassin’s Creed نباشد ولي در بين عناوين ديگر بسيار عالي كار كرده است .

نقشه ي بازي بسيار بزرگ و با جزئيات بالايي طراحي شده است . هنگ كنگ به قسمت هاي مختلف تقسيم شده كه هريك داراي خصوصيات منحصر به فردي مي باشد . قسمت هايي كه مردم عادي زندگي ميكنند داراي ساختمان ها و مغازه هاي معمولي و دستفروش هاي بسيار و حتي اتومبيل هاي ارزان قيمت تر مي باشد ولي بالعكس در بخش ديگر شهر شاهد اتومبيل هاي اسپرت ، مناز ويلايي ، آسمان خراش هاي بلند و مغازه هايي بزرگ و مجلل مي باشيم . قسمت هايي از شهر هم مانند بنادر و يا مناصق صنعتي شاهد كارگران و كاميون هاي باري هستيم .
در گوشه گوشه ي شهر شاهد معابدي كوچك هستيم كه با رفتن و عبادت كردن در تعداد خاصي از آن ها ميزان سلامتي Wei افزايش پيدا كرده و آپگريد مي شود .

HUD بازي هم جمع و جور و كارآمد ساخته شده است . در گوشه ي سمت چپ شاهد يك نقشه ي كوچك كه مغازه ها ، مراحل باصلي و فرعي بازي و … را مي شود ديده مي شود كه كارآمدي خوبي درد . در كنار اين نقشه ي كوچك ميزان سلامتي و ميزان Face XP هم قرار داده شده است . در صورت برداشتن سلاح سرد و يا اسلحه در سمت راست و بالاي تصوير مي توانيد سلاح مورد نظرتان را ببينيد .

بررسي بازي Sleeping Dogs

بهترين قسمت اين بخش هم گوشي همراه Wei مي باشد كه در مقايسه با GTA IV كارايي بسيار بالاتري دارد . با استفاده از اين گوشي مي توانيد با دوستانتان تماس بگيريد و يا به آن ها پيام دهيد . گزارش هاي خود را بخوانيد و حتي عكس بگيريد و به اشتراك بگذاريد .

كنترل در بازي هم از عناصر خوب آن به شمار مي رود . حركات رزمي را مي توانيد به راحتي انجام دهيد و با استفاده از تركيبي از دكمه ها حركات جديد خلق كنيد . مي توانيد با دفاع به موقع ، يك حركت ماهرانه ي زيبا را انجام دهيد و دشمن را از پاي درآوريد .
كنترل وسايل نقليه هم خوب از كار درآمده كه علت آن را مي توان در حضور افرادي كه از استوديوي EA Black Box به اين بازي آمده اند دانست . كنترل وسايل نقليه به صورت Arcade هست و جذابيت خوبي دارد . مي توانيد با يك حركت سريع خود را به اتومبيل ديگر بزنيد و او را از مسير منحرف كنيد . قابليت تير اندازي در حين رانندگي هم در بازي گنجانده شده است كه البته به دليل اينكه در اتومبيل Wei خود را از پنجره ماشين بيرون مي آورد كنترل آن را هم تقريبا از دست مي دهد . نكته جالب در اين قسمت اين است كه در هنگام قرار گرفتن نشانه بر روي هدف مورد نظر شاهد صحنه آهسته شدن بازي مي باشيم .
قابليت پرش از روي اتومبيل به روي وسيله ي ديگر هم وجود دارد كه باعث سرگرمي بيشتري در اين بخش مي شود . در بازي كنترل انواع مختلفي از قايق ها هم وجود دارد ولي شاهد هلي كوپتر و يا هواپيما در بازي نيستيم .
يكي از نكات خوب بازي هم نحوه رانندگي در خيابان هاي هنگ كنگ است . جهت حركت اتومبيل ها در هنگ كنگ بر خلاف آمريكاست و بايد از سمت چپ رانندگي كنيد . اين موضوع در ابتداي بازي كمي چالش برامگيز و مشكل است ولي بعد از مدتي كوتاه به آن عادت خواهيد كرد .

پليس هم مانند ديگر بازي هاي Open World در بازي حضور دارد و امنيت را به طور نسبي فراهم كرده است . نيروهاي پليس به صورت پياده و سواره در شهر اقدام به گشت زني مي كنند كه در صورت ايجاد خلاف در محدوده ي آن ها شاهد حضورشان خواهيد بود .
اگر در هر صورتي پليس به دنبال شما بيفتد كمي برايتان دردسر ايجاد خواهد كرد و نمي توانيد به راحتي از دستشان فرار كنيد و بايد با استفاده از مهارت رانندگي خود و عبور از كوچه هاي تنگ و تغيير مسير ، آن ها را گمراه كنيد . در صورتيكه پياده باشيد و پليس به سمتتان بيايد ، در هنگامي كه مي خواهد به شما دستبند بزند مي توانيد با يك حركت زيبا دستبند را به دست خودش بزنيد و از مهلكه فرار كنيد .

استفاده از سلاح گرم هر چند كه به ديگر عنواين مطرح در سبك خود نمي رسد اما با قابليت هاي مختلف و كاربردي ، سعي در پوشيدن ضعف هايش دارد . در بازي سلاح گرم و اسلحه بسيار ناياب هست و حتي در شهر شاهد فروشگاه هاي اسلحه فروشي نمي باشيم . هدف گيري در بازي با برخي سلاح ها به صورت چالشي بزرگ پديدار مي شود كه اين مشكل در اكثر اسلحه ها رفع شده است . قابليت كاورگيري هم در مراحل تيراندازي يك اصل به شمار مي آيد . در حالت كاور مي توانيد بدون بيرون آمدن از پوشش خود شروع به تيراندازي كنيد و حتي در يك لحظه و با Slow Motion شدن تصوير مي توانيد از كاور بيرون بياييد و تمام دشمنان را از بين ببريد .
حتي مي توانيد با دست خالي به دشمن نزديك شويد و در يك حركت سريع دشمن را خلع سلاح كنيد و سپس از او به عنوان سپر انساني استفاده كنيد و ديگر افراد را از بين ببريد .

بررسي بازي Sleeping Dogs

گرافیک
گرافیک بازی در شرایط خوبی قرار دارد . طراحی شهر هنگ کنگ با ظرافت خاصی انجام شده و دارای جزئیات خوبی می باشد . طراحی شخصیت های اصلی با کیفیت بهتری نسبت به شخصیت های فرعی و مردم شهر ساخته شده اند . وسایل نقلیه دارای ظاهر مناسب و فیزیک خوبی هستند . در تمام کوچه پس کوچه ها وسایلی قابل تعامل وجود دارند که می توانید از آن ها در درگیری ها استفاده کنید .
انیمیشن های موجود هم تنوع بسیار زیادی دارند . اکثر این انیمیشن ها که برای مبارزات طراحی شده اند ،‌مبارزات بازی را واقعا زیبا و جذاب می کنند .
فیزیک بازی هم در حد قابل قبولی قرار دارد . وضعیت های آب و هوایی هم به زیبایی اجرا می شوند و در هنگام بارش باران شاهد خیس شدن خیابان ، لباس وی و تغییر کلی شکل شهر می شویم به طوری که مردم به همراه چتر به بیرون می آیند . البته این بخش خالی از اشکال هم نیست . برخی از مراحل طوری طراحی شده اند که حتما باید در یک زمان خاص و یا در شرایط آب و هوایی خاص صورت بگیرند که کمی آزار دهنده است . مثلا اگر در ساعت 12 ظهر به سراغ ماموریتی بروید که قرار است در ساعت 8 شب و در هوای بارانی انجام شود شاهد تغییر ناگهانی وضعیت آب و هوایی خواهید بود .

بررسي بازي Sleeping Dogs

صداگذاری
مویسقی های موجود در بازی اکثرا دارای حال و هوای چین و مناطق شرق آسیا را دارند که واقعا حس و حال وجود در هنگ کنگ را به گیمر القا می کنند . در کنار این موسیقی سنتی شاهد موسیقی های غربی زیبایی هستیم که تنوع این بخش را دو چندان می کند . موسیقی بازی توسط آقای Jeff Tymoschuk‌ساخته شده و برای صداگذاری شخصیت ها هم از بازیگرانی چون ویل یون لی Will Yun Lee در نقش وی شن ، ادیسون چن Edison Chen در نقش جکی ، جیمز هنگ James Hong در نقش عمو پو استفاده شده است .
دیالوگ های موجود در بازی هم دارای تنوع بالا و از نظر محتوایی هم قابل قبول می باشند .

بررسي بازي Sleeping Dogs

سخن آخر
شايد Sleeping Dogs به خوبي GTA نيست ، اما حالا و پس از انتشار آن توسط Square Enix و اضافه شدن قابليت هاي جديد كه مهمترين آن را مي توان پياده كردن حركات رزمي زيبا در آن ناميد ، نشان از يك بازي بسيار زيبا و سرگرم كننده مي باشد .

بازي با داشتن داستاني درگير كننده و گيم پلي اي جديد ، صداگذاري زيبا و استفاده از هنرپيشه هاي مطرح سينماي هنگ كنگ و گرافيك عالي خود ، مي تواند گزينه ي خوبي براي سرگرمي شما باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: نقد و برسی
[ پنج شنبه 29 اسفند 1392 ] [ 14:32 ] [ علی امیدی ]
[ ]